Friday, March 11, 2011

Komunikasi secara terbuka penting

PENGAGIHAN sumber berubah apabila lahirnya anak pertama. Kelahiran anak akan meningkatkan kos sara hidup dan ia akan mengurangkan aliran wang dalam sesebuah keluarga.
Ada juga ibu yang mengambil keputusan berhenti kerja apabila mempunyai anak demi memberi fokus kepada keluarga dan anak-anak.
Sesetengah syarikat sanggup menawarkan cuti bersalin berbayar untuk pekerja mereka bagi memastikan mereka tidak kehilangan pekerja yang berpengalaman dan terlatih.
Malah tawaran ini turut tidak terkecuali kepada kaum bapa yang ingin melibatkan diri dalam penjagaan bayi mereka.
Bagi kakitangan sektor awam, cuti selama 60 hari kepada ibu bersalin tetapi terhad kepada lima orang anak sahaja dan cuti selama tujuh hari bagi bapa.
Selain itu, pasangan suami isteri juga perlu membuat perancangan selepas kelahiran anak.
Hal ini termasuklah hidup dengan pendapatan tunggal, menggunakan wang secara lebih berhemat, mengurangkan hiburan dan makan di rumah dengan lebih kerap.
Sebagai tambahan, mereka akan mempunyai banyak peruntukan untuk membeli barang keperluan untuk bayi mereka.
Tidak dinafikan mempunyai anak sedikit sebanyak menjejaskan perhubungan antara pasangan. Namun, ia merupakan satu transisi dalam sebuah kitaran hidup keluarga.
Hal sebegini akan mendatangkan perubahan. Sekiranya tidak diatasi ia boleh menyebabkan konflik.
Ibu bapa perlu menyelesaikan konflik ini dengan cara berkomunikasi secara terbuka dengan pasangan dan berbincang tentang peranan baru yang perlu dimainkan.
Masa bersama-sama pasangan sama ada aktiviti bersama-sama pasangan dan juga aktiviti peribadi akan berkurangan selepas mempunyai anak.
Terdapat perubahan besar dari segi cara hidup dan kebiasaan pasangan selepas kelahiran bayi. Kadangkala, sesetengah cara hidup akan berubah secara dramatik.
Pasangan akan berasa letih disebabkan kekurangan tidur kerana mereka perlu bangun untuk menjaga anak sekiranya anak terjaga pada waktu malam.
Adalah amat penting bagi kedua-dua pasangan meluangkan masa semasa sendiri berbincang tentang keperluan mereka. Hal ini memerlukan mereka mencari masa apabila bayi tidur atau memastikan mereka menjalankan kegiatan harian mereka secara bersama-sama.
Sokongan fizikal dan emosi juga amatlah diperlukan pada saat ini bagi memudahkan mereka melalui detik-detik yang penuh mencabar ini.
Contohnya, saling tolong menolong antara pasangan sama ada dalam tugasan menaja anak, melakukan kerja rumah dan sebagainya.
Seperkara yang tidak dapat dielak ialah perasaan cemburu suami atau bapa apabila melihat si isteri atau si ibu lebih memberi perhatian kepada anak berbanding kehendak mereka.
Semua konflik ini boleh diatasi dengan adanya pembahagian masa yang bijak sesama pasangan agar natijahnya terjalin perhubungan yang rapat antara ibu bapa dan anak

No comments:

Post a Comment