Sunday, March 20, 2011

Kopi termahal di dunia

Penulis juga pasti, kebanyakan orang mulakan hari mereka dengan cara yang sama kerana kopi merupakan minuman paling digemari di dunia.
Aroma kopi bukan sahaja mengeluarkan bau yang mengagumkan malah rasanya juga enak dinikmati bersama juadah sarapan pagi.


Serbuk kopi diperbuat daripada biji kopi yang telah diproses bersama ramuan istimewa lain itu mudah larut apabila dicampur dengan air dan menjadikannya minuman yang digemari dihidangkan samada panas ataupun sejuk.
Penggemar kopi boleh menyediakan minuman tersebut dengan pelbagai pilihan bahan-bahan perisa yang lain seperti mencampurkannya dengan gula, susu, cip coklat, daun pudina dan krimer sudah tentu menaikkan lagi aroma minuman tersebut.
Oleh kerana permintaan yang tinggi terhadap minuman tersebut pelbagai jenis kopi dihasilkan manusia seperti kopi Latte, Macchiato, Espresso dan Cappuccino.
Kopi bukan sahaja popular kerana bau dan rasa yang dikeluarkannya tetapi juga kerana ia kaya dengan kandungan nutrisi yang terdapat padanya.
Di dalam segelas kopi yang dihidangkan dengan gula dan susu terdapatnya lebih kurang 1 gram lemak, 5 miligram kolesterol, 70 miligram natrium, 16 miligram karbohidrat, 4 peratus kalsium dan pelbagai mineral berkhasiat lain seperti niacin, thiamin, magnesium, phosphorous, folate, kalium dan protein.
Melalui kandungan tersebut kopi dikatakan berkesan untuk menghilangkan kesakitan otot, menggalakkan prestasi ketahanan badan, membantu untuk mengurangkan berat badan, meningkatkan metabolisme glukosa ke tahap normal dan membakar lebihan kalori menjadikannya minuman unik yang cukup berkhasiat.
Selain itu kandungan Antioxidants yang terdapat di dalam kopi juga bermanfaat untuk kesihatan bagi mengurangkan serangan asma, kanser, batu karang, parkinson dan diabetes.
Bagaimanapun, sudah tentu sebahagian daripada anda mungkin tertanya-tanya tentang apakah jenis kopi paling mahal yang dijual di pasaran sehingga membuatkan anda berfikir dua kali untuk menikmati segelas kopi tersebut.

Oleh AHMED SYAHRIL ZULKEPLY

No comments:

Post a Comment