Friday, January 21, 2011

Melayu monopoli roti tempayan

KUALA TERENGGANU - Jika teringin menikmati roti nan atau roti tempayan, pastinya kaki laju menuju ke restoran mamak berdekatan kerana kebiasaannya mereka yang mahir dan sinonim dalam membuat makanan berasaskan tepung itu.
Namun berbeza pula bagi masyarakat di sekitar Kuala Terengganu kerana kemahiran membuat roti tempayan itu turut menjadi minat seorang anak kelahiran Kelantan yang membuat makanan itu sendiri sejak lebih lima tahun lalu.
Siapa menyangka pengalaman beberapa kali melawat negara Asia Barat seperti Pakistan, Mesir, Iran dan Arab Saudi, membolehkan pemilik Restoran Ahlan di Kampung Sena Rendang, Bukit Payung dekat sini mengusahakan perniagaan menjual roti tempayan.
Bukan sahaja keenakan roti tersebut diperkatakan namun gulai ayam, daging cincang serta kambing yang disediakan bersama roti juga amat menyelerakan dan lazat tambahan pula dimakan ketika masih panas.
Roti yang dihasilkan melalui ramuan dan bahan-bahan campuran dari pelbagai negeri Asia Barat itu berbeza daripada restoran lain terutama dari segi kelembutan serta rasanya sehingga menyebabkan restoran tersebut menjadi tumpuan pengunjung jauh dan dekat setiap hari terutamanya pada waktu malam.
Restoran yang boleh memuatkan seramai 180 orang pada satu-satu masa itu yang sunyi sepi pada waktu siang, pastinya terang-benderang malah hingar-bingar setiap kali waktu operasinya bermula pada pukul 5 petang hingga ke tengah malam.
Menurut pemilik restoran berkenaan, Azmi Salleh, 45, yang berasal dari negeri Cik Siti Wan Kembang, dia pada mulanya membuat roti tempayan tersebut hanya untuk dimakan ahli keluarga.
Katanya, namun lama-kelamaan dia yang mempunyai sebuah gerai makan di Kampung Sena Rendang, Bukit Payung mula mengusahakan menjual roti tersebut secara kecil-kecilan di situ.
"Dulu saya berniaga di gerai berhadapan restoran ini dan ketika itu lebih kurang dua kilogram tepung gandum ataupun 50 biji sahaja yang dijual namun lama-kelamaan jumlahnya semakin bertambah apabila mendapat tarikan pengunjung setiap hari.
"Kini setiap hari, dengan pekerja seramai empat orang kami terpaksa menyediakan kira-kira lebih 100 biji sehari iaitu bersamaan dengan seguni tepung," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.
Menurut Azmi, resipi membuat roti tersebut serta beberapa makanan Asia Barat lain seperti Nasi Mandi, Nasi Arab, daging cincang dan beberapa hidangan lain dipelajari dengan rakan-rakannya ketika mengunjungi negara Asia Barat berkenaan.
Jelasnya, dengan harga serendah RM1 hingga RM4 pelanggan boleh menikmati sebiji roti tempayan bersama pelbagai pilihan kuah.
Tambahnya, setiap hari lebih 100 pelanggan mengunjungi restoran tersebut termasuk pelancong asing.
"Jangan terkejut jika ada antara pelanggan dari negara Arab yang memesan 13 hingga 15 biji roti tersebut bersama kari kambing dan ia untuk dimakan seorang sahaja.
"Kebanyakan mereka memberitahu kepada kami bahawa roti yang disediakan amat sedap, lembut dan kuahnya juga enak kerana menggunakan bahan yang segar," jelasnya.
Perniagaan Azmi itu turut dibantu isterinya, Jelima Mat Wahid, 46,
Seorang pelanggan yang ditemui, Hariana Hadin, 27, yang berasal dari Muar, Johor mengakui amat terkejut kerana roti berkenaan dibuat oleh orang Melayu kerana keenakan dan kelembutan roti itu umpama menikmatinya di restoran Arab.
Jelasnya, dia yang pertama kali mengunjungi restoran berkenaan tidak teragak-agak untuk mengunjungi lagi kerana amat berpuas hati dengan kelazatan menu di restoran itu.
"Saya juga mencuba martabak di restoran tersebut dan ia amat menyelerakan," ujarnya.
Bagi mereka yang ingin mengunjungi restoran ini, ia terletak di Lot 1707, Kampung Baruh Penaga,Jalan kedai Buloh, Bukit Payung, Marang dan untuk tempahan boleh hubungi di talian 09 - 619 3450.
Oleh Siti Airunnisa Alaui

No comments:

Post a Comment