Thursday, January 27, 2011

Usman bin Affan

USMAN bin Affan dilahirkan pada tahun 576 Masihi. Beliau berasal daripada Bani Umaiyah dan terkenal sebagai sahabat Nabi Muhammad yang dermawan, hartawan dan bangsawan Quraisy. Kekayaan yang dimilikinya digunakan bagi menegakkan Islam.
Usman bin Affan digelar Zu al-Nurain. Ini kerana beliau mengahwini dua orang anak perempuan Nabi Muhammad iaitu Ruqayah kemudiannya Ummi Kalsum. Beliau adalah khalifah yang ketiga dan dilantik pada tahun 23 Hijrah.
Zaman pemerintahan Usman bin Affan dapat dibahagikan kepada dua tahap. Tahap yang pertama adalah tahap masa kegemilangannya dan berlangsung selama enam tahun. Pada masa itu, beliau menunjukkan kecemerlangan dalam bidang sosial, politik, ketenteraan dan lain-lain. Misalnya, beliau sendiri berjaya meluaskan kawasan pemerintahannya ke beberapa daerah di Parsi dan Afrika.
Tahap kedua dalam pemerintahan Usman mengalami masalah dan dipenuhi dengan keadaan huru-hara yang berlangsung selama enam tahun. Usman bin Affan mula menghadapi masalah dalam bidang politik, sosial dan pentadbirannya menjadi lemah. Masalah yang timbul ini akhirnya menyebabkan rumahnya dikepung oleh pemberontak-pemberontak yang tidak menyukainya. Pemberontak-pemberontak datang dari Kufah, Basrah dan Mesir. Mereka berarak ke Madinah dan menuju ke rumah Usman lalu menceroboh rumahnya. Mereka menikam dan membunuh Usman pada tahun 35 Hijrah.
Pada zaman kegemilangan pemerintahan Usman bin Affan, beliau mengarahkan ulama-ulama menyalin semula al-Quran. Ia sudah dikumpul pada zaman Umar al-Khattab. Pada masa itu, ramai sahabat yang mula menghafal al-Quran. Di setiap wilayah, sedikit perbezaan berlaku dari segi bacaan al-Quran. Hal ini membimbangkan, kerana perbezaan yang berterusan mengakibatkan pertentangan bacaan al-Quran. Akhirnya, ia mencetuskan perselisihan dan permusuhan antara satu sama lain.
Semasa Huzaifah bin Yaman mengikuti rombongan tentera Islam dalam perang Armenia dan Azarbaijan dengan penduduk Iraq, beliau melihat berlaku perbezaan pada bacaan al-Quran. Ada yang membaca al-Quran dan ditambah dengan kesalahan. Malah kesalahan itu tidak diperbetulkan. Mereka masing-masing cuba mempertahankan diri mereka adalah benar. Hal ini menimbulkan masalah besar kepada masyarakat Islam.
Peristiwa itu tidak menyenangkan hati Huzaifah, lalu beliau berjumpa Usman. "Wahai Usman, selamatkan orang Islam ini sebelum mereka berselisih faham mengenai al-Quran sepertimana yang berlaku ke atas orang Yahudi dan Nasrani."
Mendengar cerita Huzaifah itu, Usman terus mengirimkan surat kepada Hafsah binti Umar. Hafsah adalah anak kepada Umar al-Khattab. Surat yang dikirimkan oleh Usman kepada Hafsah berbunyi begini, "Dapatkah saya meminjam senaskah al-Quran daripada kamu. Selepas selesai menggunakannya, saya berjanji mahu memulangkannya dengan segera."
Usman mahu meminjam al-Quran itu bagi disalin semula menjadi beberapa mushaf. Kemudian Usman berjanji memulangkan semula al-Quran itu. Permintaan Usman diterima oleh Hafsah. Kemudian, Hafsah mengirimkan al-Quran yang diminta itu kepada Usman.
Selepas mendapat al-Quran itu, Usman mengarahkan empat orang jurutulis bagi menyalin semula al-Quran. Mereka terdiri daripada Zaid bin Sabit, Abdullah bin Zubair, Saad bin As dan Abdurrahman bin Haris bin Hisyam.
Sebelum mereka mula menyalin al-Quran itu, Usman berpesan kepada tiga orang Quraisy itu kecuali Zaid bin Sabit. "Jika kamu bertiga berselisih pendapat dengan Zaid bin Sabit mengenai al-Quran, kamu tulislah al-Quran itu dengan bahasa Quraisy. Al-Quran diturunkan dengan bahasa Quraisy."
Mereka berempat mula menyalin al-Quran yang dipinjam dari Hafsah. Mereka menyalin sebanyak lima buah salinan sebagaimana disuruh oleh Khalifah Usman. Selepas selesai menyalin, Khalifah Usman mengembalikan semula naskhah al-Quran asli kepada Hafsah sepertimana yang dijanjikan sebelum ini.
"Sekarang kita sudah mempunyai lima salinan naskhah al-Quran yang sama dalam satu mushaf. Salinan-salinan ini perlu dihantar kepada setiap wilayah. Al-Quran lain selain daripada salinan yang baru disalin ini perlu dibakar dengan segera," kata Khalifah Usman.
Kemudian Khalifah Usman menyambung lagi, "Satu naskhah al-Quran yang disalin itu perlu disimpan di Madinah."
Khalifah Usman mengarahkan sahabat-sahabatnya membawa kelima-lima naskhah al-Quran yang disalin itu dan dihantar ke Mekah, Suriah, Basra, Kufah dan Madinah. Semua naskhah al-Quran itu dijadikan sebagai panduan dalam usaha penyalinan berikutnya di daerah masing-masing. Naskhah al-Quran yang disimpan di Madinah itu dikenali sebagai Mushaf al-Imam atau Mushaf Usmani.
Usaha yang dilakukan oleh Khalifah Usman ini mendatangkan kebaikan kepada masyarakat Islam yang lain. Selain daripada itu, perselisihan faham dan fitnah kepada isi kandungan al-Quran juga dapat dihindarkan. Oleh yang demikian, wajar bagi kita menjaga kesucian al-Quran dan mengamalkan ajaran-ajaran yang tertulis di dalam al-Quran.

No comments:

Post a Comment